שולחן ערוך

  • אורח חיים - סימן תקנ
    הבדל שיש בין תשעה באב ליתר צומות
סעיף א :
הכל חייבים להתענות ארבע צומות הללו, ואסור לפרוץ גדר.
הגה:
מיהו עוברות ומיניקות שמצטערות הרבה, אין להתענות (הגהות מיימוני והמגיד פ"ה). ואפילו אינן מצטערות, אינן מחויבות להתענות, אלא שנהגו להחמיר. ודוקא בשלושה צומות, אבל בתשעה באב מחוייבות להשלים (כדלקמן סימן תקנ"ד סעיף ה') :
עץ אר"ז

א. חולה, אפילו אין בו סכנה פטור מהצום. ולעניין זה חולה אינו מי שנקרא חולה לעניין שבת. אלא רק חולה שקשה לו לצום בשל הצום, או שהצום מחמיר את מחלתו. אבל מי שיש לו דלקת עיניים או כאב ראש אינו חולה לעניין זה. 

ב. אף על פי שנשים מעוברות או מניקות פטורות מצום י"ז בתמוז, צום גדליה ועשרה בטבת, לא תאכלנה אלא מה שהן צריכות. ולא תאכלנה מעדנים. 

ג. מניקה פטורה מצומות אלה, גם אם אינה מניקה כבר, כל זמן שלא עברו 24 חודשים מהלידה. 

ד. מעוברת ומניקה חייבות לצום בתשעה באב. אובמקרה שישנו מצב רפואי מיוחד, תשאל האשה רב כיצד לנהוג. בל בתשעה באב שנדחה אינן חייבות לצום.