שולחן ערוך

  • אורח חיים - סימן תקנא
    דיני שבוע שחל ט' באב להיות בתוכה
סעיף א :
משנכנס אב ממעטין בשמחה. ובר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי, לישתמיט מיניה, דריע מזליה.
הגה:
מילה שהיא מראש חודש עד ט' באב, נוהגין שהמוהל ובעל ברית ואבי הבן לובשין בגדי שבת (מנהגים), אבל בלאו הכי אסור. אפילו בשבת של חזון אין מחליפין ללבוש בגדי שבת, כי אם הכתונת לבד (מרדכי הלכות תשעה באב והגהות אשירי פרק ב' דתענית ואגודה ורוקח). אבל פורשין פרוכת של שבת, אם לא שאירע ט' באב בשבת ונדחה, שאז אין פורשין פרוכת של שבת. ומי שיש לו נישואין בשבת נחמו, מותר ללבוש בגדי שבת בשבת של חזון (מהרי"ל) :
עץ אר"ז

א. חז"ל אמרו שמשכנס אב ממעטים בשמחה (תענית פ"ד משנה ו), אולם לא פירטו לנו מהי השמחה שיש למעט בה. אולם מדברי התלמוד הירושלמי (פסחים פ"ד הלכה א), שמציין שיש נשים שנהגו שלא לסדר חוטים לאריגה מר"ח אב (כמבואר בסעיף ח), ומדברי רבים מהראשונים שציינו שאין לאכול בשר ולשתות יין מראש חודש, יש ללמוד שאין מדובר רק בשמחה גדולה כאירוסין ונישואין. אלא כל דבר המרחיב את לבו של אדם יש להימנע ממנו, כפי שמופיע בסעיף הבא, שאין לנטוע צמחי נוי או בשמים. 

ב. מה שאמר השו"ע "ובר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי, לישתמיט מיניה, דריע מזליה", פירושו שאם יש ליהודי סכסוך כספי או משפטי מול גוי, ידחה את המשפט לזמן אחר, מפני שמזלו של חודש זה הוא רע לעם ישראל ביחס לעמים.

ג. אם יש מילה החלה בתשעת הימים, מותר למשתתפים ללבוש בגדים נקיים ויפים לצורך הברית בלבד. אך המוהל, הסנדק ואבי הבן ילבשו בגדי שבת, כדברי הרמ"א. 

ד. אע"פ שכתב הרמ"א שאין להחליף בגדים לשבת חזון חוץ מהחולצה, למעשה אין לבטא אבלות בשבת, במיוחד כשאנחנו פה בארצנו, ויש ללבוש בגדי שבת כרגיל. אולם אין להשליך את הבגדים של יום שישי לסל הכביסה, כדי שיהיה לו מה ללבוש בצאת השבת. לעניין שאר ענייני לבישה וכיבוס בגדים עיין בסעיף ג.