י"ג תשרי תשס"ו
שאלה: שאלות על דוד המלך ושאלה על החזקת תמונות חכמים
שלום!
אני לומדת בטכניון ויש לי מספר שאלות אם אפשר. בכלל, בגלל שאני בן-אדם דתי וכולם לא מסביבי, באים אלי פתאום המון אנשים ושואלים כל מיני שאלות בדת ובהלכה שלא תמיד אני יודעת את התשובה אליהם. ופתאום שמתי לב שיש המון דברים שאני בכלל לא יודעת, וזה די מפריע לי.
התחלתי לקרוא יותר ספרי יהדות וכד´ ע"מ לחפש תשובות לאנשים, אבל זה די קשה ולא תמיד אני מוצאת...
אם תוכל לענות לי על מספר שאלות אני אשמח:
1- השיר "דוד מלך ישראל חי וקים" האם אין בו איזשהו דבר פסול מכיוון שבקשת המלך היא כשלעצמה דבר פסול ("ככל הגויים"), אם כן יוצא מכך שאנו עדיין לכאורה מבקשים מלך או לפחות מזכירים את זה למרות שזה אינו דבר שאנו צריכים להתגאות בו...
2- ועדיין בקשר לדוד, אחרי כל העניין עם רצח אוריה החיתי, שזו אחת העברות היותר חמורות, פגיעה בחיי אדם תוך ניצול מעמדך כמלך, האם זה פשוט לא נורא כל כך, כי הרי יהיה לנו "משיח בן דוד", אני יודעת שזה כלום לעומת כל שאר הדברים הנפלאים שהוא עשה, ואישית דוד הוא הבן-אדם שאני הכי מעריכה בכל התנ"ך, אבל ניסיתי להסביר את זה לאנשים וזה נראה להם כאילו זה חטא של "לא נשכח לא נסלח" כזה...
3- (אחרונה) כיצד ניתן להסביר את האנשים שהולכים עם תמונות של רבנים, האם זה לא נקרא "לא תעשה לך כל תמונה" ? כי זה לא סתם תמונה אלא תמונה המשמשת כאובייקט דתי כאילו מן אמונה ברב עצמו במקום בקב"ה, אני משערת שזה לא כך באמת אבל ככה זה נראה בכל אופן...
אני לומדת בטכניון ויש לי מספר שאלות אם אפשר. בכלל, בגלל שאני בן-אדם דתי וכולם לא מסביבי, באים אלי פתאום המון אנשים ושואלים כל מיני שאלות בדת ובהלכה שלא תמיד אני יודעת את התשובה אליהם. ופתאום שמתי לב שיש המון דברים שאני בכלל לא יודעת, וזה די מפריע לי.
התחלתי לקרוא יותר ספרי יהדות וכד´ ע"מ לחפש תשובות לאנשים, אבל זה די קשה ולא תמיד אני מוצאת...
אם תוכל לענות לי על מספר שאלות אני אשמח:
1- השיר "דוד מלך ישראל חי וקים" האם אין בו איזשהו דבר פסול מכיוון שבקשת המלך היא כשלעצמה דבר פסול ("ככל הגויים"), אם כן יוצא מכך שאנו עדיין לכאורה מבקשים מלך או לפחות מזכירים את זה למרות שזה אינו דבר שאנו צריכים להתגאות בו...
2- ועדיין בקשר לדוד, אחרי כל העניין עם רצח אוריה החיתי, שזו אחת העברות היותר חמורות, פגיעה בחיי אדם תוך ניצול מעמדך כמלך, האם זה פשוט לא נורא כל כך, כי הרי יהיה לנו "משיח בן דוד", אני יודעת שזה כלום לעומת כל שאר הדברים הנפלאים שהוא עשה, ואישית דוד הוא הבן-אדם שאני הכי מעריכה בכל התנ"ך, אבל ניסיתי להסביר את זה לאנשים וזה נראה להם כאילו זה חטא של "לא נשכח לא נסלח" כזה...
3- (אחרונה) כיצד ניתן להסביר את האנשים שהולכים עם תמונות של רבנים, האם זה לא נקרא "לא תעשה לך כל תמונה" ? כי זה לא סתם תמונה אלא תמונה המשמשת כאובייקט דתי כאילו מן אמונה ברב עצמו במקום בקב"ה, אני משערת שזה לא כך באמת אבל ככה זה נראה בכל אופן...
תשובה:
לכ´ ל´
קודם כל הערה: אם באים אליך בשאלות זהו מבחן ונסיון כדי לחזק את אמונתך ואת קרבתך לה´, וכדי שלא תחיי את חייך כמצוות אנשים מלומדה, אלא מתוך הבנה שלמה.
1. השיר ´דוד מלך ישראל חי וקיים´ בא לבטא שדברי דוד המלך ממשיכים גם לאחר הסתלקותו להישמע בכל בית כנסת ובכל בית מדרש, וזו הייתה תפילתו, כדברי רבותינו בירושלמי.
2. לגבי הביטוי ´ככל הגויים´ אני מפנה אותך למאמר שפירסמתי באתר ישיבתנו ´אור וישועה´ שם הסברתי מה כוונתו וזו איננה מה שחשבת, עייני שם.
3. לגבי חטאיו של דוד המלך זוהי אופנה כרגע לנסות להבליטם, ואף להגדילם. מגמות רבות מסתתרות מאחורי תופעה זו, בין היתר הרצון לא רק לקעקע את חוסנו של עמנו ושל דמויותיו הנערצות בעולם הדתי והמאמין, אלא לשרת מגמות פוליטיות ממש פסולות, ולהראות לכל העמים שאנו רחוקים מלהיות מה שאנו טוענים זה אלפי שנים ח"ו. ראי-נא מי הם המעוניינים בעמנו בהכפשת שמו, כל שונאי לאומיות ישראל. אבל לגופו של עניין כפי שהעירו רבותינו חטאי דוד הינם רק במישור הפרטי, לכן הקב"ה מחל אותם לאחר תשובה, אבל שאר מנהיגי ישראל היו מעילות בתפקידם לכן אין הקב"ה יכול ומוכן למחול.
4. להחזיק תמונה של חכם, איננו דבר כל כך פשוט לדעת רבים מרבותינו. יש אמנם מאמרם ´והיו עיניך רואות את מריך´, ובהסתכלות בפניהם אנו מתמלאים ענווה ומוזמנים להתקדש. אבל אפשר לחשוב עליהם גם בלי התמונה. מכל מקום תמונתם היא ללא צל של ספק הרבה יותר תורמת, הרבה יותר מקודשת מאלפי תמונות תועבה של פוליטיקאים המרצפים משרדים וכל פינה בכל אתר, והופכים אותם לאלים עלי אדמות בחייהם ובמותם כאשר רובם היו רחוקים מלהיות קדושים. אז מה יותר פרובלמטי?
בברכת חג שמח. (שאלה מתוך אתר כיפה)
קודם כל הערה: אם באים אליך בשאלות זהו מבחן ונסיון כדי לחזק את אמונתך ואת קרבתך לה´, וכדי שלא תחיי את חייך כמצוות אנשים מלומדה, אלא מתוך הבנה שלמה.
1. השיר ´דוד מלך ישראל חי וקיים´ בא לבטא שדברי דוד המלך ממשיכים גם לאחר הסתלקותו להישמע בכל בית כנסת ובכל בית מדרש, וזו הייתה תפילתו, כדברי רבותינו בירושלמי.
2. לגבי הביטוי ´ככל הגויים´ אני מפנה אותך למאמר שפירסמתי באתר ישיבתנו ´אור וישועה´ שם הסברתי מה כוונתו וזו איננה מה שחשבת, עייני שם.
3. לגבי חטאיו של דוד המלך זוהי אופנה כרגע לנסות להבליטם, ואף להגדילם. מגמות רבות מסתתרות מאחורי תופעה זו, בין היתר הרצון לא רק לקעקע את חוסנו של עמנו ושל דמויותיו הנערצות בעולם הדתי והמאמין, אלא לשרת מגמות פוליטיות ממש פסולות, ולהראות לכל העמים שאנו רחוקים מלהיות מה שאנו טוענים זה אלפי שנים ח"ו. ראי-נא מי הם המעוניינים בעמנו בהכפשת שמו, כל שונאי לאומיות ישראל. אבל לגופו של עניין כפי שהעירו רבותינו חטאי דוד הינם רק במישור הפרטי, לכן הקב"ה מחל אותם לאחר תשובה, אבל שאר מנהיגי ישראל היו מעילות בתפקידם לכן אין הקב"ה יכול ומוכן למחול.
4. להחזיק תמונה של חכם, איננו דבר כל כך פשוט לדעת רבים מרבותינו. יש אמנם מאמרם ´והיו עיניך רואות את מריך´, ובהסתכלות בפניהם אנו מתמלאים ענווה ומוזמנים להתקדש. אבל אפשר לחשוב עליהם גם בלי התמונה. מכל מקום תמונתם היא ללא צל של ספק הרבה יותר תורמת, הרבה יותר מקודשת מאלפי תמונות תועבה של פוליטיקאים המרצפים משרדים וכל פינה בכל אתר, והופכים אותם לאלים עלי אדמות בחייהם ובמותם כאשר רובם היו רחוקים מלהיות קדושים. אז מה יותר פרובלמטי?
בברכת חג שמח. (שאלה מתוך אתר כיפה)