ד' ניסן תשס"ה
שאלה: 1.אמירת שם אותו האיש 2.התפקדות לליכוד
בס"ד.
שלום לכבוד הרב.
2 שאלות:
1. האם מותר להגות את שמו של אותו האיש?
2. לצערנו הרב מפלגות ה´ימין´ לא הצליחו לצבור כמות מנדטים משמעותית בבחירות האחרונות.
מנגד קמה חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד, שראשיה שומרי תו"מ המעוניינים להשפיע על הליכוד)
אך האם מותר להתפקד ו/או להצביע למפלגה שלא כוללת בערכיה את תורת ישראל, כדי להשפיע על המפלגה??
(ניתן להשפיע ע"י בחירת חברי המרכז שבוחרים את הח"כים כידוע לרב)
תודה וישר כח.
שלום לכבוד הרב.
2 שאלות:
1. האם מותר להגות את שמו של אותו האיש?
2. לצערנו הרב מפלגות ה´ימין´ לא הצליחו לצבור כמות מנדטים משמעותית בבחירות האחרונות.
מנגד קמה חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד, שראשיה שומרי תו"מ המעוניינים להשפיע על הליכוד)
אך האם מותר להתפקד ו/או להצביע למפלגה שלא כוללת בערכיה את תורת ישראל, כדי להשפיע על המפלגה??
(ניתן להשפיע ע"י בחירת חברי המרכז שבוחרים את הח"כים כידוע לרב)
תודה וישר כח.
תשובה:
1. הכלל ההלכתי הוא ´ושם אלהים אחרים לא תזכירו לא ישמע על פיך, ולכן לכאורה הזכרת שמו של אותו האיש הינה איסור תורה. אלא ששמו האמיתי הוא ישוע כדמוכח במקורותינו (ראה לדוגמא הלכות מלכים להרמב"ם), לכן מותר במקרה ספציפי זה להזכיר שמו בתנאי שמתכונים ליש"ו, שהוא קיצור של יחס קשוח ביותר של חז"ל כלפי מי שגרם שפיכת דמו של עמנו במשך כאלפיים שנה.
2. שאלתך השניה הינה שאלה קשה מאד מבחינות רבות. קודם כל היא מהווה בקשה מרב לחוות דעתו בנושא פוליטי מובהק, שאמנם יש לו גם היבטים הלכתיים, אבל בכל זאת פוליטי.ומבחינתי חוששני שהפוליטיקה הישראלית היא הרחוקה ביותר בעולם המתורבת ממושגי ישרות כלשהם.לכן את שואלת אותי איך לנהוג במסגרת חסרת כל ישרות. איך רב יכול להשיב לשאלה כזו? דבר אחד ברור, והא שגניבת דעת אסורה ורמאות אסורה. אבל איך לנהוג במסגרת שכמעט כל כולה רמאות וגניבת דעת?
לגבי ´מנהיגות יהודית´ ממה שהבנתי ממטרתה הוא להשיב למפלגה בתוכה השתלבה את האידיאלים ואת העקרונות שלא רק הוזנחו על ידה, אלא נרמסו ברגל גסה תוך גניבת דעת של כל בוחריה כמעט. אם אכן זו המגמה, ואין לי כל סיבה להטיל דופי ברצינות כוונתם, אינני יודע מה פסול בכך. ולגבי העדר תו"מ במפלגה זו, הייתי מאד שמח לראות את המפלגות המציגות את עצמן שומרות תו"מ נוהגות אכן תמיד רק על פי התורה. אולי יש כאן ביטוי לבעייה קשה: איך לשלב ניהול מדינה עם ישרות המאפיינת שאיפותינו האמוניות והתורניות. מספרים שהרב מיימון שעמד שנים רבות בראש המזרחי היה רגיל לומר צריך לדעת ´להתלכלך´ מבלי להיות ´מלוכלך´. אנו כרבנים מקווים לזה ואף ליותר טוב. מרן הרב קוק זצ"ל כתב בספרו ´אורות´ ש´עזבנו את הפוליטיקה מאונס שיש בו רצון פנימי´.
בברכה רבה על שאיפתך ודאגתך ליושר ויראת שמים.
(שאלה מתוך אתר כיפה)
2. שאלתך השניה הינה שאלה קשה מאד מבחינות רבות. קודם כל היא מהווה בקשה מרב לחוות דעתו בנושא פוליטי מובהק, שאמנם יש לו גם היבטים הלכתיים, אבל בכל זאת פוליטי.ומבחינתי חוששני שהפוליטיקה הישראלית היא הרחוקה ביותר בעולם המתורבת ממושגי ישרות כלשהם.לכן את שואלת אותי איך לנהוג במסגרת חסרת כל ישרות. איך רב יכול להשיב לשאלה כזו? דבר אחד ברור, והא שגניבת דעת אסורה ורמאות אסורה. אבל איך לנהוג במסגרת שכמעט כל כולה רמאות וגניבת דעת?
לגבי ´מנהיגות יהודית´ ממה שהבנתי ממטרתה הוא להשיב למפלגה בתוכה השתלבה את האידיאלים ואת העקרונות שלא רק הוזנחו על ידה, אלא נרמסו ברגל גסה תוך גניבת דעת של כל בוחריה כמעט. אם אכן זו המגמה, ואין לי כל סיבה להטיל דופי ברצינות כוונתם, אינני יודע מה פסול בכך. ולגבי העדר תו"מ במפלגה זו, הייתי מאד שמח לראות את המפלגות המציגות את עצמן שומרות תו"מ נוהגות אכן תמיד רק על פי התורה. אולי יש כאן ביטוי לבעייה קשה: איך לשלב ניהול מדינה עם ישרות המאפיינת שאיפותינו האמוניות והתורניות. מספרים שהרב מיימון שעמד שנים רבות בראש המזרחי היה רגיל לומר צריך לדעת ´להתלכלך´ מבלי להיות ´מלוכלך´. אנו כרבנים מקווים לזה ואף ליותר טוב. מרן הרב קוק זצ"ל כתב בספרו ´אורות´ ש´עזבנו את הפוליטיקה מאונס שיש בו רצון פנימי´.
בברכה רבה על שאיפתך ודאגתך ליושר ויראת שמים.
(שאלה מתוך אתר כיפה)