ד' ניסן התשפ"ב
שאלה: חימום ע"ג פלטה + תבלין או מלח בעיסת המצה
שלום הרב, מה שלומך?
כמה שאלות ברשותך:
א. למדתי את הפרק שהרב כתב על חימום על גבי הפלטה בעץ ארז ז'. האם ההוראה למעשה היא שאסור לחמם על גבי הפלטה אלא רק כנגדה?
ב. לקראת החג נחשפתי לסוגיה של דעת הרמב"ם על תבלין ו/או מלח במצת מצווה של ליל הסדר.
מֻתָּר לָתֵת הַתְּבָלִין וְהַשֻּׁמְשְׁמִין וְהַקֶּצַח וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, לְתוֹךְ הַבָּצֵק; וְכֵן מֻתָּר לָלוּשׁ הָעִיסָה בְּמַיִם וְשֶׁמֶן, אוֹ דְּבַשׁ וְחָלָב, אוֹ לְקַטַּף בָּהֶן. וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן, אָסוּר לָלוּשׁ וּלְקַטַּף אֵלָא בַּמַּיִם בִּלְבָד--לֹא מִשּׁוֹם חָמֵץ, אֵלָא כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה "לֶחֶם עֹנִי" וּבָרִאשׁוֹן בִּלְבָד הוּא, שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת זִכְרוֹן "לֶחֶם עֹנִי".
1. האם מותר להוסיף תבלין בחולו של מועד או לא?
2. אם לא, האם מלח הוא בכלל תבלין?
3. מה פסקו בצפ"א? (הכוונה למשפחת הרב)
4. בעבר אני מאמין שאפו מצות ו"הסתכנו" בהחמצה של העיסה כי לא הייתה ברירה אחרת בגלל שימור המצות. האם גם היום ניתן להכין מצות בחול המועד?
כמה שאלות ברשותך:
א. למדתי את הפרק שהרב כתב על חימום על גבי הפלטה בעץ ארז ז'. האם ההוראה למעשה היא שאסור לחמם על גבי הפלטה אלא רק כנגדה?
ב. לקראת החג נחשפתי לסוגיה של דעת הרמב"ם על תבלין ו/או מלח במצת מצווה של ליל הסדר.
מֻתָּר לָתֵת הַתְּבָלִין וְהַשֻּׁמְשְׁמִין וְהַקֶּצַח וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, לְתוֹךְ הַבָּצֵק; וְכֵן מֻתָּר לָלוּשׁ הָעִיסָה בְּמַיִם וְשֶׁמֶן, אוֹ דְּבַשׁ וְחָלָב, אוֹ לְקַטַּף בָּהֶן. וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן, אָסוּר לָלוּשׁ וּלְקַטַּף אֵלָא בַּמַּיִם בִּלְבָד--לֹא מִשּׁוֹם חָמֵץ, אֵלָא כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה "לֶחֶם עֹנִי" וּבָרִאשׁוֹן בִּלְבָד הוּא, שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת זִכְרוֹן "לֶחֶם עֹנִי".
1. האם מותר להוסיף תבלין בחולו של מועד או לא?
2. אם לא, האם מלח הוא בכלל תבלין?
3. מה פסקו בצפ"א? (הכוונה למשפחת הרב)
4. בעבר אני מאמין שאפו מצות ו"הסתכנו" בהחמצה של העיסה כי לא הייתה ברירה אחרת בגלל שימור המצות. האם גם היום ניתן להכין מצות בחול המועד?
תשובה:
לכ' ידידנו היקר והדגול ר' הי"ו
שלום רב לך,
א. לחמם על הפלאטה עצמה אסור, אבל מותר להניח על סיר או על מיחם שהם כבר על הפלאטה מערב שבת, בגלל שאז שום אוכל לא יגיע ליד סולדת בו, ויהיו רק פושרים בלבד, וזה מותר. ואין צורך שיהיה דוקא כנגד הפלאטה, אלא על מיחם לדוגמא מותר לחלוטין.
ב. לא רק בחולו של מועד מותר, אלא כבר ביום הראשון ביום מעיקר הדין (כיום לא ידוע לי מי אופה מצות ביום טוב עצמו, אך בזמן התלמוד היה). מה שכתב הרמב"ם (ולא רק הוא ביום הראשון) הכוונה הייתה רק לליל הסדר עצמו.
ג. מעיקר הדין אם מישהו יודע להישמר מחימוץ בפסח אין כל איסור לאפות בפסח, אך אינני מאמין שיש אנשים שיעיזו כיום להסתכן בחמץ החמור כל כך, ולכן גם מי שמסוגל אסור לאפות בפסח עצמו כדאי שלא יכשל.
בברכת חג שמח לך ולכל ב"ב, ובידידות עמוקה,
שלום רב לך,
א. לחמם על הפלאטה עצמה אסור, אבל מותר להניח על סיר או על מיחם שהם כבר על הפלאטה מערב שבת, בגלל שאז שום אוכל לא יגיע ליד סולדת בו, ויהיו רק פושרים בלבד, וזה מותר. ואין צורך שיהיה דוקא כנגד הפלאטה, אלא על מיחם לדוגמא מותר לחלוטין.
ב. לא רק בחולו של מועד מותר, אלא כבר ביום הראשון ביום מעיקר הדין (כיום לא ידוע לי מי אופה מצות ביום טוב עצמו, אך בזמן התלמוד היה). מה שכתב הרמב"ם (ולא רק הוא ביום הראשון) הכוונה הייתה רק לליל הסדר עצמו.
ג. מעיקר הדין אם מישהו יודע להישמר מחימוץ בפסח אין כל איסור לאפות בפסח, אך אינני מאמין שיש אנשים שיעיזו כיום להסתכן בחמץ החמור כל כך, ולכן גם מי שמסוגל אסור לאפות בפסח עצמו כדאי שלא יכשל.
בברכת חג שמח לך ולכל ב"ב, ובידידות עמוקה,