י"ב תמוז התשפ"ד

שאלה: קבלת צדקה מגויים

שלום וברכה לכב' הרב א.ר.זיני שליט"א,
יש ברשותי את ספרו של הרב "חסד לאומים חטאת". כשלמדתי את הסוגיא בדף היומי בבא בתרא דף י', וכן מה שלמדתי לפני כן בדף ח' לגבי אם המלך "שבור מלכא" והנדבה שנתנה לרב יוסף
וכן את תגובת רבי אמי, התקשיתי בהבנת התירוץ של התוספות לגבי קבלת צדקה מאמו של "שבור מלכא" לפדיון שבויים על ידי רב יוסף, איך הותר דבר כזה??
ניסיתי להעיר (תחושה ולא סברא הלכתית) בתום השיעור, שאולי יש כאן הבדל גישה בהלכה לגבי נדבות לצדקה מגויים בין אמוראי בבל לבין אמוראי ישראל.
הראה לי ת"ח אברך חשוב מהכולל של הרב המוסר את הדף היומי (שהוא כולל חרדי ספרדי), אחרי השיעור את דברי "יביע אומר" המביא בעמ' ס"ו, אורח חיים סימן כ"ב המצטט דברי בוצינא קדישא ר' חיים בן-עטר זיע"א בספר "ראשון לציון דף ק"ז), שעושה חילוק בין גוי הקשור למלכות לגוי הדיוט שאפשר לקבל ממנו צדקה אפילו לפדיון שבויים ובניית בית כנסת ותמיכה בכולל ללימוד תורה. וקשה על ליבי מאד איך ייתכן. אבל מי אני בלב"ת ולא אברך או ת"ח, שאתייחס לזה ואסמוך רק על הרגשת ליבי.
ועוד, איך מיישב כב' הרב את הציטוט הזה ביביע אומר עם מה שהרב מביא בספרו "חסד לאומים חטאת" בשם אותו בוצינא קדישא ר' חיים בן-עטר (יו"ד סי' רנ"ד) "אין ליטול מגוי אפילו בצנעא וכו. "
אשמח לתשובת כב' הרב , ליישב את דעתי וליבי הנסער.
בכבוד רב
אבינועם אלון

תשובה:

לכ' א' היקר הי"ו
שלום עליך,
א. קודם כל מה שמסר לך אותו אברך בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, הוא ההיפך הגמור ממה שכתב הרב, שהרי שם הוא דוחה את ההבחנה של בעל אור החיים וכותב:
ובגליון הספר כתבתי מאז, בעיקר החילוק בזה קדמו הגאון מהר"ח בן עטר בספר ראשון לציון, אך בשו"ת זרע אמת (חיו"ד סימן קיב) דחה חילוק זה בשתי ידים, והסכים למ"ש הרב פרי האדמה ח"ב (בפ"י מהל' מלכים ה"י) שאין חילוק בזה בין מלך להדיוט. וע' להגר"ח פלאג'י בשו"ת שמע אברהם (סימן נא דקל"א ע"א) שהסכים להלכה לחילוק הנ"ל, ושכן כתב מר זקנו הרב שנות חיים. וע"ע בשו"ת הלכות קטנות ח"ב (סימן צב). ודו"ק. ואכמ"ל.
ב. כל התשובה הזו של הרב אינה עומדת במבחן הביקורת, ועל חלק גדול מטענותיה השבתי כבר ב'חסד לאומים חטאת', ע"ש.
ג. הרב מאריך שם הרבה לגבי עמדתו של בעל 'זרע אמת' והוכחתי כבר שבעל זרע אמת לא הבחין שדברי השו"ע כפי שהיו לפניו אינם מקוריים אלא פרי הצנזורה הנוצרית! ועל כל הטענות של הגר"ע יוסף השבתי כבר בתגובתי שם (עמ' 29 והלאה) באשר היו מושתתים על דברי בעל 'זרע אמת' ועוד.
ד. ובכל זה לא התייחסתי לדין של תרומה מיהודי רפורמי. הלא אין תורמים מחללי שבתות בפרהסיא או עוד עבירות אחרות התורמים לש"ס ולכל מוסדיה?! וממתי שמענו התנגדות לכך בחוגי ש"ס?! וכ"ש להשוות יהודי רפורמי בדעותיו לגוי, זה דבר קשה ביותר, וד"ל.
ולע"ד השבתי לך לשאלותיך.